loading...
سایت تفریحی ایرانیون
میلاد قاسمی بازدید : 249 چهارشنبه 03 اسفند 1390 نظرات (0)
محروميت از بازي
يکي از نيازهاي کودکان و نوجوانان بازي، کنجکاوي و رفع ملال و يکنواختي با تحرک بدني است. دکتر فربد فدايي مديرگروه روان پزشکي دانشگاه علوم بهزيستي و توان بخشي با بيان اين نکته به فارس مي گويد: کودکان با بازي و جست و خيز توانايي هاي حسي و ادراکي خود را مانند حس تعادل، ديدن، شنيدن و آزمودن اندام هاي خود با بازي هايي مثل بالا رفتن از بلندي، گرگم به هوا، وسطي و قايم باشک تقويت مي کنند و کودکاني که از بازي محروم مي شوند قادر نيستند قابليت هاي خود را شناسايي کنند.
...
..
.
محروميت از بازي

يکي از نيازهاي کودکان و نوجوانان بازي، کنجکاوي و رفع ملال و يکنواختي با تحرک بدني است. دکتر فربد فدايي مديرگروه روان پزشکي دانشگاه علوم بهزيستي و توان بخشي با بيان اين نکته به فارس مي گويد: کودکان با بازي و جست و خيز توانايي هاي حسي و ادراکي خود را مانند حس تعادل، ديدن، شنيدن و آزمودن اندام هاي خود با بازي هايي مثل بالا رفتن از بلندي، گرگم به هوا، وسطي و قايم باشک تقويت مي کنند و کودکاني که از بازي محروم مي شوند قادر نيستند قابليت هاي خود را شناسايي کنند. بازي ساده اي مثل توپ بازي باعث تقويت بينايي و افزايش قدرت بدني کودک با جست و خيز مي شود. کودکان انرژي هاي نهفته اي دارند که بايد با بازي کردن آن را تخليه کنند و اگر از آن محروم شوند، دچار مشکلات عديده مي شوند.به گفته دکتر فدايي نبود فضاي کافي براي جست و خيز کودکان در آپارتمان باعث مي شود کودک نتواند انرژي هاي نهفته خود را با بازي و ورزش آزاد کند، بنابراين دچار بيقراري ، رفتارهاي تخريبي و پرخاشگري مي شود.اين مسئله در درازمدت علاوه بر اين که موجب مخاطرات زيست شناسي و ضعف عضلاني و قواي ادراکي کودک مي شود، به خمودگي، احساس خشم و نافرماني مي انجامد.

بروز پرخاشگري

هم چنين دکتر ساحل همتي فوق تخصص روان پزشکي کودکان در گفت وگو با خراسان با بيان اين که کودکان با بازي رشد مي کنند، به خراسان مي گويد: به نظر مي رسد نبود فضاي کافي تاثير مستقيمي بر روحيه بچه ها مي گذارد. بيشتر خانه ها در حال حاضر به جز شهرهاي کوچک و روستاها آپارتماني است و کودکان فضاي کافي و مناسبي براي بازي کردن ندارند. همچنين بسياري از والدين فرصت ندارند با بچه  ها بازي کنند يا وقتي را براي بازي کردن آن ها اختصاص دهند. به اين ترتيب طبيعي است که وقتي کودکان نتوانند بازي کنند، رفتارهاي نامناسب نشان دهند. يکي از اين رفتارهاي نامناسب پرخاشگري است که در بين کودکان مشاهده مي شود. البته پرخاشگري علل بسيار زيادي دارد که يکي از مهم ترين آن ها نداشتن ارتباط و تعامل مناسب والدين با کودک است. بسياري از والدين امروزي فرصت کمي براي بچه هاي خود مي گذارند و حتي وقت ندارند او را براي کمي بازي يا تفريح به پارک نزديک منزل ببرند. يکي ديگر از دلايل پرخاشگري در کودکان، پرخاشگري والدين است. کودکي که پرخاشگري را از والدين خود مي بيند، الگوبرداري و همان گونه رفتار مي کند. ديدن فيلم ها، مجموعه هاي تلويزيوني و کارتون هايي که پرخاشگري را ترويج مي کند در بروز اين رفتار نادرست نقش دارد.گاهي بچه ها به دليل نبود فضا براي جست و خيز و انجام بازي هاي مناسب، به بازي هاي خشن و کم سر و صدا مي پردازند مثل بازي هاي خشن ويدئويي يا يارانه اي.به گفته دکتر همتي اگر کودک نتواند انرژي خود را به درستي تخليه کند بدون شک دچار بي قراري مي شود و تمرکزش را از دست مي دهد، دايم وول مي خورد، دچار اختلال خواب و خوراک مي شود و در طول زمان ممکن است شادابي اش را از دست بدهد.

کم شدن سرمايه استخواني

کودکاني که به اندازه کافي جست و خيز و بازي نمي کنند، در درازمدت سرمايه استخواني کمتري پيدا مي کنند و در آينده با مشکل پوکي استخوان مواجه مي شوند. دکتر محمدرضا هاتف استاد دانشگاه علوم پزشکي مشهد و روماتولوژيست با بيان اين نکته به خراسان مي گويد: متاسفانه امروزه بسياري از کودکان ساعت ها پاي تلويزيون مي نشينند و يا ساعت ها بازي هاي رايانه اي انجام مي دهند. اين يعني اين که کودکان مدت هاي زيادي در حالت نشسته هستند و عضلات خود را به کار نمي گيرند. وقتي عضلات يک کودک به کار گرفته نشود، به استخوان ها فشار کافي وارد نمي شود و بنابراين تراکم استخواني کمي خواهد داشت. اين دسته از کودکان در دوران سالمندي به سرعت دچار پوکي استخوان مي شوند. زيرا داشتن سرمايه استخواني مناسب و کافي در پيشگيري از پوکي استخوان نقش مهمي دارد.

توصيه ها

از آنجا که امروزه بسياري از خانواده ها مجبور به زندگي در آپارتمان هستند، بهتر است والدين براي کاهش آسيب‌هاي جسمي وروحي آپارتمان نشيني به نکاتي توجه داشته باشند.بنابراين توصيه ما به آنها اين است که اجازه ندهند کودکان بدون محدوديت پاي تلويزيون بنشينند و يا بازي رايانه اي انجام دهند.

به آن ها اجازه فعاليت بدني و جست و خيز بدهند تا استخوان هاي محکم و قوي داشته باشند و سرمايه استخواني خوبي به دست آورند.هم چنين دکتر همتي به والدين توصيه مي کند طي روز زماني را به بازي کودکان اختصاص دهند آن را به نزديک ترين پارک محل خود ببرند يا خودشان براي بازي با بچه ها وقت بگذارند.

مي توانند کودکان را در کلاس هاي ورزشي ثبت نام کنند تا کودک حداقل هفته اي ۳ بار بتواند انرژي هاي خود را تخليه کند. رفتن به کوه، فضاهاي خارج از شهر و پارک هاي تفريحي هم براي تخليه انرژي کودکان مفيد است. لازم است والدين با برنامه ريزي و گذاشتن وقت براي فرزندان خود تلاش کنند و شرايط را به گونه اي فراهم کنند که بچه ها دچار بي قراري و کم تمرکزي نشوند و بتوانند توانمندي هاي خود را بروز دهند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
عاقبت یک روز مغرب محو مشرق می شود، عاقبت غربی ترین دل نیز عاشق می شود، شرط می بندم زمانی که نه زود است و نه دیر مهربانی حاکم کل مناطق می شود سلام دوستان به ایرانیون خوش امدید . امیدوارم لحظات خوبی را با ما داشته باشید . دوستان عزیز سایت ایرانیون در حال بروز رسانی است .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 974
  • کل نظرات : 185
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 69
  • آی پی امروز : 117
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 175
  • باردید دیروز : 60
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 659
  • بازدید ماه : 8,400
  • بازدید سال : 44,575
  • بازدید کلی : 1,044,954